Oro temperatūrai pereinant iš teigiamos į neigiamą reikšmę ir esant didelei drėgmei atmosferoje, didžiuosiuose šalies miestuose esantis troleibusų kontaktinis tinklas neretai pasidengia šerkšnu. Ilgametė inžinerinė patirtis ir bendradarbiavimas su užsienio partneriais šiandien sostinėje viešajam transportui leidžia judėti be trikdžių – Vilnius pirmasis Lietuvoje bei Baltijos šalyse pasigamino kontaktinio tinklo valymui skirtą specialią transporto priemonę.
Iš pirmo žvilgsnio keleivinį autobusą primenanti transporto priemonė toli gražu ne eiline, keleivių ji nevežios. Jos unikalumą išduoda kiek neįprastas dizainas – ant autobuso stogo matomi įprastai troleibusą išryškinantys kontaktinio tinklo srovės imtuvai, dar kitaip vadinami – ūsai. Ši neįprasta, abejomis transporto priemonėmis pasižyminti transporto priemonė tokia Lietuvoje vienintelė, jos registracijai prireikė specialių sertifikatų, bandymų ir ekspertizių.
„Idėja pasigaminti specialiąją transporto priemonę kilo prieš dvejus metus semiantis patirties iš profesionalų Lenkijoje. Susidurdami su kasmetinėmis klimatinėmis staigmenomis nusprendėme nelaukti ir pradėti rūpintis specialiosios technikos galimybės patys. Patikėdami užduotį jau anksčiau troleibusus gaminusiems mūsų inžinieriams, transporto priemonę sukonstravome pakankamai greitai, tačiau kiek užtrukome su šiai, kiek neįprastai, transporto priemonei reikalingais dokumentais. Šį kartą tikimės, kad inžinierine patirtimi su kitais miestais bei šalimis galėsime pasidalinti mes“, – teigia UAB „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Rimantas Markauskas.
Žiemos periodu ant kontaktinio tinklo susidariusį šerkšną pastebi ne tik šiomis sudėtingomis sąlygomis vairuojantys viešojo transporto vairuotojai, bet ir keleiviai, kiti eismo dalyviai. Šerkšnas susidaro dėl klimatinių sąlygų, kuomet ore esanti drėgmė keičiantis temperatūrai virsta ledu. Įprastai šis reiškinys pastebimas rytais, kuomet per naktį nukritusi temperatūra susimaišo su ore esančia drėgme, tai ypač pastebima tose vietose, kur drėgnumas yra didžiausias, Vilniuje – šalia Neries esančiose gatvėse. Žiežirbos susidaro nuo blogo kontakto tarp troleibuso žiaunelės angliuko ir kontaktinio tinklo laido, kadangi kontaktinio tinklo laidas apledėjęs, o ledas yra blogas laidininkas. Siekiant išvengti trikdžių viešojo transporto eisme, tausoti transporto priemonių techninę būklę bei palengvinti viešojo transporto vairuotojų darbą žiemos laikotarpiu, buvo nuspręsta imtis ekonomiškai naudingiausio, greičiausiai rezultatą galėsiančio duoti sprendimo.
Ant autobuso „Mersedes Benz Omnibus 405“ bazės sukurta transporto priemonė prevenciškai kontaktinį tinklą valys nakties metu, kuomet troleibusai savo darbą jau bus pabaigę. Transporto priemonė į sostinės gatves pajudėjo visai neseniai dėl jos sertifikavimui atliktų itin preciziškų ekspertizių. „Iš pirmo žvilgsnio transporto priemonei pagaminti turėjome viską: autobusą ir nuo troleibuso nuimtus srovės imtuvus, tačiau sukonstravę transporto priemonę susidūrėme su daugybe klausimų kaip šią transporto priemonę turėtume ne tik vadinti, bet ir atitinkamai pritaikyti. Perregistruojant iš autobuso į specialiąją transporto priemonę buvo rengiami specialūs brėžiniai, atlikti techniniai skaičiavimai, elektrosaugos bandymai. Šios specialiosios transporto priemonės paruošimo metu buvo atliekami konstrukcijos pakeitimai, todėl ekspertizės metu, ne kartą teko autobuso konstrukciją tobulinti ir perdaryti taip, kad atitiktų visus keliamus techninius reikalavimus“, – pasakoja UAB „Vilniaus viešasis transportas“ Remonto departamento vadovas Andžej Puzevič.
Vilniaus viešajam transportui iš viso priklauso 250 troleibusų ir 410 autobusų
Viešųjų ryšių specialistė Patricija Elžbieta Zarankaitė