UAB ,,Vilniaus viešasis transportas“, siekdamas sumažinti patiriamus energijos nuostolius bei užtikrindamas sklandų troleibusų eismą, modernizuoja troleibusų kontaktinį tinklą. Naujieji kontaktinio tinklo pakeitimai pradėti diegti Antakalnio žiede, o artimiausiu metu tokio pobūdžio pasikeitimai bus atliekami ir kitose sankryžose bei žieduose. Iš viso 2022 metais bus pakeista 30, o iki 2023 metų pabaigos – 80 radijo bangomis valdomų kontaktinio tinklo iešmų.
Radijo bangomis valdomi automatiniai iešmai
Vienas iš kontaktinio tinklo modernizavimo tikslų – šiuo metu naudojamų kontaktinio tinklo iešmų ir kryžmių pakeitimas radijo bangomis (nuotoliniu pulteliu) valdomais iešmais. Atnaujintą kontaktinio tinklo sistemą papildys ir specialūs troleibusų vairuotojams skirti šviesoforai.
Anot VVT Technikos tarnybos direktoriaus Mindaugo Žalkausko, šviesoforų signalai nurodys važiavimo kryptis: važiuoti draudžiama, posūkiai į kairę ir į dešinę. Tai reiškia, kad pagalbinė priemonė padės vairuotojams lengviau susiorientuoti, kokia yra iešmo padėtis, ar ji tinkama tolesniam važiavimui.
,,Pavyzdžiui, jeigu rodyklė šviesofore rodys į kairę, tai automatinis iešmas paruoštas važiavimui kontaktinio tinklo linija iš kairės. Jeigu kryptis tinka, tai nuotolinio valdymo pulte jungti nieko nereikės. Kitu atveju, jeigu važiavimo kryptis netinka, nuotoliniame valdymo pulte reikės paspausti mygtuką su tuo numeriu, kuris bus matomas ant kontaktinio tinklo atramos“,– papildo M. Žalkauskas.
Kiekvienas radijo bangomis valdomas iešmas turės skaičių, nurodantį valdymo mygtuko numerį pulte, kurio dėka troleibuso vairuotojas galės pasirinkti važiavimo kryptį.
Saugesnės ir greitesnės kelionės
Radijo bangomis valdomų iešmų naudojimas turėtų sumažinti riziką troleibusams atsijungti nuo kontaktinio tinklo. Tai reiškia, kad nukritus troleibuso srovės imtuvams – vairuotojams nereikės išlipti iš transporto priemonės prijungti srovės imtuvus prie tinklo dar kartą. Be to, atnaujinimai leis padidinti bendrą troleibusų greitį, kadangi nebus poreikio sulėtinti greitį gatvių sankirtose, sankryžose ar žieduose.
Pasak generalinio direktoriaus Dariaus Aleknavičiaus, modernizuotas kontaktinis tinklas užtikrins įrenginių efektyvų eksploatavimą, sumažins eismo dalyvių avaringumą bei nepasitenkinimo eismu rodiklius.
,,Kontaktinio tinklo modernizavimo darbus mieste atlieka čekų įmonė ,,Esko“, iš kurios bendrovė pirko radijo bangomis valdomus automatinius iešmus. Pats gamintojas įvairias troleibusų dalis tiekia visoje Europoje, Kanadoje ir kitose šalyse.“, - papildo D. Aleknavičius.
Troleibusų kontaktinis tinklas nebuvo iš esmės naujinamas per paskutinius 20 metų. Naujausia troleibusų kontaktinio tinklo linija „Antakalnio žiedas – Saulėtekio alėja“ buvo įrengta dar 2000 m.
Vairuotojai yra apmokomi
VVT generalinis direktorius tvirtina, kad visi įmonės troleibusų vairuotojai yra apmokomi kaip naudotis modernizuoto kontaktinio tinklo įrankiais ir signalais.
„Įmonėje troleibusų vairuotojai supažindami su naujomis kontaktinio tinklo naudojimosi instrukcijomis bei tik jiems skirtais šviesoforo signalais. Susipažinę su teorine dalimi, vairuotojai įgytas teorines žinias gali išmėginti Viršuliškių transporto departamente, kur įrengta pirmoji kontaktinio tinklo linija su radijo bangomis valdomu iešmu.“, – teigia D. Aleknavičius.
Apie VVT
Šiuo metu UAB „Vilniaus viešasis transportas“ eksploatuoja 657 transporto priemones, iš kurių 405 autobusai ir 252 troleibusai. 2023 metais troleibusų parką papildys pirmieji 50 autonominės ridos troleibusai, galintys dalį maršruto nuvažiuoti nenaudojant kontaktinio tinklo.